Helbredsprofilen.dk
UX, web, identitet, kommunikation, illustration og kampagne
Helbredsprofilen er et website med videoformidling til borgere med kronisk eller længerevarende sygdom. Det er tænkt brugervenligt og brugerbehovs-styret i sin fødsel. Al indhold bliver udarbejdet på grundlag af workshops med brugere og det er en bærende tanke bag sitet, at indholdet skal være lavpraktisk og let tilgængelig.
Jeg har tidligere været ansat på Helbredsprofilen i Region Sjælland. Min opgave ved ansættelsens udgangspunkt var at lave UX på sitet og stå for omlægning til en responsive løsning. Med UX tænkning på projektet som helhed – blev min rolle hurtigt en del bredere, fordi Helbredsprofilen havde brug for stærk kommunikation på det tidspunkt. En bruger har ikke så meget ud af noget, en bruger ikke kender til.
Fold ud og læs mereNy visuel identitet – ‘vi er en del af Region Sjælland’
Den visuelle profilen var ikke en del af Region Sjællands, da vi startede ud. Projektet havde internt i regionen stor interesse og var på manges læber, men havde ikke så meget reel trafik. Vi blev enige om, at genbesøge den overordnede identitetet og lægge den meget tæt opad moderorganisationens – Region Sjælland – for blandt fagfolk og borgere at få den vægt og det kvalitetsstempel, der ligger i det. Når afsenderen er arbejdsgiveren, er det vigtigt!
Kommunikationsstrategi – indad til og udad til
På samme måde besluttede vi at gøre en masse for at få projektet ud til de fagfolk, der har direkte kontakt med borgere med længerevarende sygdom. Vi lavede informationsmaterialer til klinisk personale om, hvordan sitet kunne være en hjælp i deres hverdag. Selvom slutbrugerne er borgerne, var det i første runde via hospital, kommune og praksis, vi skulle nå borgerne.
Og når vi siden sætte borgerne direkte i tale var det gennem opstart af sociale medier, TV-kampagner, bus-reklamer mv. Men først efter materialet var besøgt, brugt og dermed allerede blevet anbefalet til syge borgere af fagfolk i de tre sektorer, så de kunne genkende identiteten.
Budskaberne – spørgsmål stillet af borgerne
I budskaberne valgte vi at tage udgangspunkt i helt lavpraktiske bekymringer, som folk indenfor sygdomsområderne har givet udtryk for i workshops – gerne med et lidt high pitch, for at få lidt lune ind i sygdomsretorikken. For hvert sygdomområde på sitet, er en ny illustration og et nyt simpelt spørgsmål til det at leve med sygdommen blevet konceptbærende for kommunikationen. Det er blevet til et lille kartotek af illustrationener med syge og – for håbentlig – lune grønne figurer.
Kerneopgaven web og UX
Dermed blev opgaven at skabe en let genkendelig visuel profil, der tydeligt var Region Sjælland og samtidig var sin egen. Herudover også at UX strukturere og projektlede en omlægning af websitets over 1000 sider + 7 sprogversioneringer, lave målrettet informationsmateriale til diverse målgrupper, argumentere for og opstarte social media profil med flere.
Sitets besøgstal er 10-doblet
Efter indsatserne og projektfolkets fortsatte seje og konstante indsatser er sitets besøgstal idag steget til langt over tidobbelt af før 2014. Det forlyder at filmene er en stor hjælp i formidlingsarbejdet til borgerne, så det er lykkedes at få alt det gode materiale ud til borgerne – og jeg har fortsat den glæde at lave grønne mænd og kvinder med diverse udfordringer, nu i min ansættelse hos Kathart Interactive.
Projekt: Helbredsprofilen
Rolle: Budskab, illustration, UX, social media, tryk og animation etc.
Samarbejde: Udarbejdet i fast ansættelse ved Region Sjælland
Dato: Start 2014-2016
Se website: https://helbredsprofilen.dk